Futer za radovednost – Bridgestone

Kar tako, če je komu dolgčas in ker je bilo zabavno pisat.

———-

Konglomerat Bridgestone je leta 1931 ustanovil Shojiro Ishibashi v japonskem mestu Kurume. Ime podjetja in znamke je izpeljanka in premetanka dobesednega prevoda priimka ustanovitelja, ki v japonščini pomeni »kamniti most«. Bridgestone je trenutno največji proizvajalec pnevmatik na svetu. Prva Bridgestonova pnevmatika je bila izdelana leta 1930 v gumarskem oddelku Japonske tekstilne tovarne katere primarni izdelek so bile tradicionalne japonske nogavice tabi. Leto dni kasneje je Shojiro Ishibashi iz oddelka ustanovil samostojno podjetje. Prva izpostava onstran meja Japonske je odprla vrata leta 1965 v Singapurju. Do konca 60ih let se je Bridgestone razširil tudi v ZDA. V Evropo je prišel šele v začetku sedemdesetih let – leta 1972 v Bruselj. Središče za razvoj in raziskave je nameščeno v Rimu. Obsega 32 hektarov površin. Bridgestone v letu dni distribuira več kot 20 milijonov pnevmatik v 17-ih deželah ter neposredno zaposluje več kot 10 milijonov ljudi, vse svoje izdelke pa trži v več kot 150 državah sveta.

Bridgestone in MotoGP

letos teče sedma Bridgestonova sezona v prvenstvu MotoGP. A Bridgestone ni novinec v svetu dirkaškega motociklizma – s pnevmatikami ga oskrbuje že od leta 1980.

1980

Bridgestone naredi prve korake v svet športnega motociklizma v 250 in 500-kubičnih razredih vsejaponskega prvenstva.

1991

Bridgestone se prvič pojavi v 125-kubičnem razredu velike nagrade svetovnega prvenstva.

2000

Bridgestone postane del 500-kubičnega razreda velike nagrade svetovnega prvenstva (dve leti kasneje se razred preimenuje v MotoGP)

2002

Bridgestone uradno potrdi svojo prisotnost v razredu MotoGP – oskrbuje ekipi Kanemoto Racing in Proton Team KR. Jeremy Mcwilliams osvoji »pole position« na zadnji dirki sezone.

2003

Ekipi Proton Team KR se pridruži še Pramac Honda. Makoto Tamada s tretjim mestom na dirki v Braziliji osvoji prvo uvrstitev na stopničke za Bridgestone. Bridgestone se s 30 zmagami in 85 stopničkami poslovi od razreda 4125.

2004

Bridgestone oskrbuje ekipe Camel Honda, Kawasaki Racing in Team Suzuki MotoGP. Makoto Tamada v Braziliji osvoji prvo MotoGP zmago za Bridgestone. Drugo zmago privozi isto leto na Japonski dirki velike nagrade ter sezono zaključi šesto v skupnem seštevku.

2005

Suzukiju in Kawasakiju se pridruži tudi Ducati. Loris Capirossi Bridgestone prvi dve zmagi – na Japonskem in v Maleziji ter v skupnem seštevku sezono zaključi na šestem mestu.

2006

Capriossi osvoji še tri zmage za Ducati in Bridgestone – v Jerezu, Brnu in na Japonskem. Skupno prvenstvo zaključi na tretjem mestu.

2007

Casey Stoner in Ducati osvojita prvi naslov prvaka MotoGP – na Bridgestonovih pnevmatikah. Stonerjev ekipni kolega in Suzukijev Chris Vermeulen prav tako osvojita zmage v prvenstvu – skupno Bridgestonovi vozniki to leto osvojijo 12 zmag, 6 »pole« pozicij in so petkrat stali na stopničkah. Zadnje dirka v sezoni – dirka v Valencii, je bila Bridgestonova 100 dirka MotoGP.

Pravilniki

Letošnji pravilnik velike nagrade svetovnega prvenstva ekipam dovoljuje boljšo založenost s pnevmatikami in radodarnejše pogoje preizkušanja pnevmatik.

Preizkusi

Proizvajalci pnevmatik, ki oskrbujejo ekipe MotoGP, letos lahko med dirkališči na katerih se letos odvijajo dirke MotoGP izberejo enega na katerem bodo med sezono in »počitnicami« lahko preizkušale pnevmatike na dirkalnikih MotoGP. A ne več kot štiri dni skupaj in šele po tem, ko je dirkališče že gostilo dirko prvenstva MotoGP.

V kolikor se bo katera do dirk prvenstva odvijala na dirkališču, ki v lanski sezoni ni bilo uvrščeno na koledar dirk ali pa je bila površina piste preplaščena, lahko katerikoli od proizvajalcev pnevmatik, ki oskrbuje katerokoli ekipo prvenstva MotoGP, zahteva dvodnevno testiranje pnevmatik vsaj štiri tedne pred dirko na dotičnem dirkališču.

Pnevmatike

Količina »dežnih pnevmatik« ni podvržena omejitvi. »Dežna« pnevmatika je lahko vlita ali ročno »narezana«, vsak njen utor profila, pa mora biti globok vsaj tri milimetre v 90 odstotkih svoje dolžine. Če je na pnevmatiki manj kot 20 odstotkov profila, se ta smatra za »slick« pnevmatiko.

Pred začetkom sezone mora vsaka ekipa glavnemu tehničnemu vodji velike nagrade prijaviti ime proizvajalca katerega pnevmatike bo uporabljala v sezoni. Če ekipa sredi sezone zamenja znamko pnevmatik, mora to pred dirko katere se bodo udeležili z novo znamko pnevmatik najaviti glavnemu tehničnemu vodji.

Vsak proizvajalec ki je od leta 2006 osvoji vsaj dve zmagi na suhi pisti, ima predpisano omejeno količino »slick« pnevmatik, ki jih lahko priskrbi posamezni ekipi za posamezno dirko.

Med treningom, ogrevanjem in dirko lahko vsak voznik porabi največ 40 pnevmatik (18 sprednjih in 22 zadnjih) – proizvajalec ki ni deležen omenjene omejitve, bo to postal na tretji dirki za tisto na kateri bo dosegel svojo drugo zmago na suhi pisti.

Ustreznost vsake »slick« ali ročno narezane pnevmatike nameščene na dirkalnik, ki vstopa na pisto mora biti preverjena.

V primeru prekinjene dirke mora ekipa ob ponovnem začetku na dirkalnik namestiti pnevmatike, ki so za to namenjene in kot take tudi označene pred začetkom dirke.

V primeru da je pnevmatika nenamerno poškodovana med nameščanjem in jo tehnično vodja zaradi te poškodbe označi za neprimerno, jo lahko ekipa z njegovim dovoljenjem nadomesti z enako pnevmatiko. Tako nadomeščena pnevmatika bo zavedena v »allocation« in je ne bo več mogoče alocirati.

Od Kavčukovca do dirkališča

Od tovarne na Japonskem preko Bridgestonove baze v Nemčiji do piste. Bridgestonove pnevmatike prevozijo več tisoč kilometrov še preden pridejo na dirkališče. Bridgestonove pnevmatike namenjene dirkam MotoGP so zasnovane in izdelane na Japonskem; tiste namenjene evropskim preizkusom oz testiranjem in dirkam potujejo do dirkališč preko Bridgestonove baze v Nemčiji. Potujejo po kopnem, morju in zraku na vseh 18 dirk prvenstva MotoGP. Proces izdelave Bridgestonove pnevmatike pa se v resnici prične tisoč kilometrov proč od »high tech« okolja dirk MotoGP – popotovanje se prične v jugo vzhodi Aziji. Na plantažah kavčukovca, kjer »gojijo gumo« že iz časov britanskega kolonializma. Guma, naravna ali sintetična, je osnovno gradivo Bridgestonove pnevmatike. Zasnovna pnevmatik je zarisana s pomočjo računalniškega programa – pri oblikovanju pa so uporabljene dragocene izkušnje, ki jih je Bridgestone nabiral več desetletij. Pnevmatike so neštetokrat strogo preizkušene in pregledane, rezultati raziskav pa primerjani z rezultati pnevmatik ki so že vozile na pistah. Zahteve po večji varnosti lahko vplivajo na spremembo v uporabljeni mešanici gume ali sestavi karkase. Ko so znane »specifikacije« posamezne dirke sta na voljo dobra dva tedna za izdelavo dirkaške pnevmatike. Za izdelavo je uporabljenih okoli deset različnih materialov, med njimi saj, olja, žveplo in sintetična guma.

Kavčuk je elastična, naravna ali umetno pridobljena snov, iz katere z vulkanizacijo izdelujemo gumo. Naravni kavčuk je organska snov, ki jo pridobivamo iz nekaterih tropskih rastlin, največ iz kavčukovca; koc je drevo staro vsaj pet let zarežejo v skorjo drevesa, iz katere se izcedi mlečno bel sok lateks. Starejša drevesa dajejo več lateksa. Kavčukovce gojijo na plantažah v tropskih predelih, predvsem v Maleziji in Braziliji. Ker lateks lahko in hitro trajno deformira pod pritiskom, ga s kemijskim procesom vulkanizacije pretvorijo v gumo – trši in mnogo bolj obstojen material.

V Bridgestonovi tovarni v mestecu Kodaire blizu Tokija vsako leto izdelajo na tisoče dirkalnih pnevmatik namenjenih izključno dirkam MotoGP. Vsaka pnevmatika je ročno pregledana preden gre skozi kontrolo kvalitete, po kateri dobi (ali pa ne) potrdilo o ustreznosti, serijsko številko in črtno kodo FIM. Letalski prevoz pnevmatik iz Tokijskega letališča v Bridgestonovo bazo v Nemčiji je zaradi omejenega števila tovornih letov na tej razdalji pravi logistični podvig. Na Tokijskem letališču Narita so pnevmatike v posebnih tovornih zabojnikih naložene na letalo. Če časa primanjkuje, pnevmatike iz Tokia romajo neposredno na dirkališču najbližje letališče.

Ste vedeli?

Da so pri Bridgestonu izdelali gumijasto protetično repno plavut za delfinko Fuji – ljubljenko obiskovalcev akvarija v Okinawi. Zaradi skrivnostne okužbe je Fuji ostala brez repne plavuti – umetna plavut zasnovana na Tokijski univerzi in izdelana v laboratorijih Bridgestona je rešila življenje.

Leta 2007 je Bridgestone na svojih pnevmatikah s podaljšano mobilnostjo, oziroma »run-flat« pnevmatikah, predstavil tehnologijo »hladilnih reberc« (tehnologija imenovana Cooling Fin). »Run flat« pnevmatike so se do predstavitve Bridgestonove tehnologije bodle s pogostim pregrevanjem zaradi velike bočne deformacije.

V pisani paleti Bridgestonovih izdelkov bomo našli tudi opremo za golf in varnostno samolepljivo folijo EvaSafe. Etilensko-vinil-acetana samolepljiva folija se uporabljal za laminacijo (plastifikacijo) stekla ki tako postane mnogo odpornejše na poškodbe.

Bridgestonove letalske pnevmatike morajo med vzletanjem pri hitrostih okoli 370 kilometrov na uro prenesti obremenitev 560.000 kilogramov.

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s